datalogi

Datalogi = en vetenskap som studerar beräkningar, företrädesvis sådana som utförs med dator. Benämningen används ibland synonymt med datavetenskap, men också som särbenämning på ett matematiskt-logiskt grundat forskningsområde.

Datorer är maskiner (automater) som kan utföra beräkningar och därvid styrs av program. Datorutrustningen, maskinvaran, har genomgått en snabb positiv utveckling vad gäller kvalitet och ekonomi, medan programvaran sedan länge befinner sig i en kris: program är ofta felaktiga, tar för lång tid att skriva och blir dyrare än väntat. Programmering är fortfarande i allt väsentligt ett hantverk och behöver en vetenskaplig grund för att utvecklas till en ingenjörsdisciplin. Inom ämnet datalogi syftar man till att bygga upp en sådan grund. (kopierat från ne.se)

Jag ska hålla ett föredrag på 10 minuter nästa vecka. Och vi har bara fått tre timmar på oss. Jag vet att man kan jobba hemma, men jag jobbar hemma med så jäkla mycket annat! det är inte kul att vara ambitiös och duktigt om man man får ännu högre förväntningar på sig än vad man själv har.
 Om jag kommer i håg att andas ordentligt så går det nog bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0